Vegaaninen lapsi jakaa mielipiteitä- terveyttä vai pahoinpitelyä?

Vegaaninen lapsi jakaa mielipiteitä- terveyttä vai pahoinpitelyä?
Kuva: Markus Spiske

Suomessa on kiistelty pitkään eri ruokavalioiden puolesta ja vastaan. Varsinkin lasten noudattama vegaaninen ruokavalio on nostanut tunteita pintaan monissa keskusteluissa. Tuore Helsingin yliopiston tekemä tutkimus on selvittänyt nimenomaan juuri lasten vegaanisen ruokavalion vaikutuksia.

Vegaaninen ruokavalio on lyhyesti sitä, ettei lapsi käytä lainkaan mitään eläinperäisiä tuotteita.

Tuotteet jotka eivät kuulu vegaaniseen ruokavalioon:

  • Lihaa missään muodossa kuten jauhelihaa, makkarat, pihvit jne. Kana, linnut, kala, ravut tai simpukat.
  • Vegaanit eivät syö muitakaan eläinkunnan tuotteita, kuten kananmunia, hunajaa, maitoa, voita, juustoa tai muita maitotuotteita. Vegaanit eivät myöskään syö ruokia, joissa on liha-, kala-, tai kanalientä, liivatetta tai eläinrasvoja.
  • Eläinperäisiä valmistusaineita, joita vegaanit eivät syö, ovat mm. hera, kaseiini, kaseinaatit, laktoosi eli maitosokeri, juoksutteet, liivate eli gelatiini, albumiini ja munajauhe.
  • Vegaanien suhtautuminen eläinperäisiin lisäaineisiin saattaa vaihdella suuresti, joten suhtautumisesta niihin kannattaa kysyä erikseen. Eläinperäisten ja mahdollisesti eläinperäisten lisäaineiden lista löytyy tämän sivun lopusta.

Uskomuksen mukaan vegaaninen lapsi jää ilman ravintoaineita, mitä sanovat tulokset?

Yleistä uskomusta vahvistaa osittain myös Helsingin yliopiston tutkimusryhmien tekemä tutkimus. Tulosten mukaan vegaaniruokavaliota noudattaneilla lapsilla havaittiin sekaruokaa syöviin lapsiin verrattuna mm. merkittävästi muuttunut aineenvaihdunta.

Kaikki tutkimukseen osallistuneet vegaanilapset söivät säännöllisesti B12-vitamiinilisää ja lähes kaikki D-vitamiini- ja jodilisää. tämä kertoo tutkijoiden mukaan suomalaisten vegaaniperheiden perehtyneisyydestä yleisiin suosituksiin.

Tutkimuksessa oli 40 tervettä helsinkiläislasta, jotka söivät perheen valinnan mukaan päiväkodissa vegaani-, kala/kasvis-, tai sekaruokaa.

Vegaaniruokavalioisilla lapsilla huomattiin aineenvaihdunnan lisäksi merkittävästi alhaisemmat D-vitamiinitasot. Tasoja verrattiin sekasyövien lasten arvoihin. Vegaaniruokavalioisten D-vitamiinitasot olivat alhaisemmat siitä huolimatta, että lapset söivät D-vitamiinilisää, ja että näytteet otettiin kesän lopulla.

Tutkimuksen mukaan myös A-vitamiinien vähäiset merkkiaineet ja DHA-rasvahapon tasot veressä olivat vegaanilapsilla alhaisemmat kuin seka syövillä lapsialla.

Tutkimuksen mukaan lasten vegaanisen ruokavalion metabolisia ja ravitsemuksellisia seurauksia ei tunneta vieläkään täysin riittävästi.

Vegaaniliiton mukaan kuitenkin folaattitasot olivat vegaanistaruokavaliota noudattavilla korkeammat. Folaatti on vesiliukoinen vitamiini, joka kuuluu B-vitamiineihin. Paremmat folaattitasot näkyivät myös Helsingin yliopiston tutkimuksessa.

Folaatti on tärkeä solujen jakautumisen ja verisolujen muodostumisen kannalta. Suomalaiset saavat sitä ruokavaliostaan keskimäärin niukasti.

Kuva: Ruuhkavuodet toimitus

Epäterveellinen eläinperäinen sekaruokavalio, vai vegaaninen ruokavalio?

Pitkällä aikavälillä hyvin hoidettu vegaaniruokavalio saattaa jopa edistää terveyttä paremmin kuin yksipuolinen sekaruokavalio.

Vaikka monissa muissa lapsiperheissä syödään usein ja suuria määriä epäterveellistä ja rasvaista sekapikaruokaa, ei näiden vanhempien valintoja kuitenkaan tuomita niin rankasti. Vegaaniperheen vanhemmat saavat kuitenkin kuulla vihaisia väitteitä lasten ruokavaliosta huolimatta siitä, kuinka hyvin he seuraavat ravitsemussuosituksia.

Yksi mahdollinen syy vegaanivanhempien tuomitsemisesta johtuu terveysvaaran vaikeasta arvioimisesta. Välitöntä riskiä pidetään yleensä etäistä riskiä suurempana, vaikka jälkimmäinen olisi huomattavasti suurempi. Huonosti kootun vegaaniruokavalion puutteet näkyvät melko pian lapsen kehityksessä, kun taas sekaruokavalion haitat näkyvät tyypillisesti vasta aikuisuudessa.

Asiasta uutisoi Iltalehti

Tutkimustulokset julkaistiin kansainvälisessä EMBO Molecular Medicine -lehdessä

Lasten vegaanisesta ruokavaliosta lisätietoja Vegaaniliiton sivuilta

Lue myös:

Ruokarauha! 6+2 vinkkiä, miten pärjätä nirson lapsen kanssa

Ruokasuunnitelma – Näin säästät satoja euroja kuukaudessa

Intuitiivinen ruokavalio- Ratkaisu myös raskauskiloihin?

Ruuhkavuodet toimitus

Ruuhkavuodet toimitus