Tiesitkö nämä saunomisen 9 terveyshyötyä?

Tiesitkö nämä saunomisen 9 terveyshyötyä?
Kuva: Pexels/ Andrea Piacquadio

Saunominen ei ole pelkästään mukavaa ja rentouttavaa puuhaa, vaan sillä on myös terveyshyötyjä. Saunan positiivisista vaikutuksista mielelle ja keholle on olemassa tutkittua tietoa. Jotta saunomisesta saisi mahdollisimman paljon terveyshyötyjä, tulisi saunoa riittävän usein eli vähintään 2-3 kertaa viikossa.

Saunominen on osa suomalaista kansanperinnettä. Suomalaiset yhdistävät saunomisen esimerkiksi viikonloppuun, rentoutumiseen sekä joihinkin juhlapyhiin, kuten jouluun ja juhannukseen. Mutta sauna lämpiää monista muistakin eri syistä.

Saunomisen yhdeksän terveyshyötyä

1. Vähentää kipuja

Lämpöhoitojen, kuten saunomisen on todettu vähentävän monenlaisia kipuja. On kuitenkin yksilöllistä, auttaako henkilön kipuihin lämmin sauna vai esimerkiksi kylmäpakkaus tai avanto. Joillekin henkilöille molemmat hoitomuodot sopivat kivun lievitykseen. Saunomisen aikana aivoissa vapautuu endorfiinia, mikä vähentää kipuja. Saunominen myös rentouttaa lihaksia ja parantaa verenkiertoa, joka voi osaltaan auttaa kipuihin.

2. Rentouttaa

Saunan lämpö saa niin mielen kuin kehonkin rentoutumaan. Saunan korkea lämpötila vähentää stressihormonin eli kortisolin määrää veressä. Stressi vaikuttaa monin tavoin ikävästi ihmisen hyvinvointiin. Se voi aiheuttaa esimerkiksi päänsärkyä, vahingoittaa sydäntä, heikentää vastustuskykyä ja altistaa painonnousulle. Keho ja mieli rentoutuvat saunassa, mikä auttaa vähentämään noita stressin haitallisia vaikutuksia. Saunassa käynyt nukkuu paremmin ja hänen vastustuskykynsä paranee.

3. Immuunipuolustus ja sairaudet

Eräässä saksalaistutkimuksessa huomattiin, että sauna voi ehkäistä vilustumista ja influenssaa. Se johtuu luultavasti lisääntyneestä valkosolujen tuotannosta. Ihotauti psoriasis lievittyy saunomisen vaikutuksesta. Saunomisesta voi olla apua myös monien muiden sairauksien kanssa, kuten lievän masennuksen, anoreksian ja kroonisen väsymysoireyhtymän hoidossa sekä kakkostyypin diabeteksen ehkäisyssä.

4. Tekee hyvää sydämelle

Saunominen vähentää vakavia sydän- ja verisuonitauteja. Ahkerasti saunovat menehtyvätkin muita harvemmin äkillisiin sydäntauteihin. Äkkikuoleman riski on aktiivisilla saunojilla puolet pienempi kuin kerran viikossa saunovilla. Äkkikuoleman riski vähenee entisestään, mikäli saunaan kipuaa liikunnan jälkeen. Saunominen rentouttaa ja vähentää stressiä, joten se tekee myös sen takia hyvää terveydelle ja sydämen verenkierrolle. Saunominen helpottaa myös sydämen vajaatoiminnasta kärsivien oireita.

Koska saunoessa lihakset rentoutuvat ja ääreisverisuonet laajenevat, saunojan verenpaine laskee. Saunominen vähentää valtimoiden jäykkyyttä. Tutkimusten mukaan aktiivisaunojien eli 4-7 kertaa viikossa saunovien riksi sairastua sydän- ja verenkiertoelinsairauksiin vähenee jopa 63 prosenttia.

Saunomista ei suositella akuutissa sydän- tai aivoverisuonisairauksissa, eikä myöskään toipuessa muista vakavista sairauksista. Mikäli sydänsairaus oireilee herkästi saunassa, myös silloin löylyttely on syytä jättää pois.

5. Tekee hyvää aivojen terveydelle

Aivot tykkäävät saunomisesta monella tapaa. Siitä on apua esimerkiksi mielenterveydelle ja muistille. “Dementian ja Alzheimerin taudin riski väheni jopa 66 prosenttia useammin saunovilla,” professori ja kardiologian erikoislääkäri Jari Laukkanen kertoo.

“Neljästä seitsemään kertaan viikossa saunovat miehet kokivat jopa 78 prosenttia epätodennäköisemmin psykoosioireita kuin vain kerran viikossa saunovat,” Laukkanen jatkaa.

6. Vaikuttaa elimistöön pienen urheilusuorituksen tavoin

Saunassa hiki virtaa ja syke kohoaa. Sopivina annoksina tuollainen pieni stressitila tekee elimistölle hyvää, kertoo yleislääketieteen erikoislääkäri Jarmo Kantonen Terveystalon tiedotteessa.

7. Auttaa uniongelmiin

Saunominen auttaa monenlaisiin uniongelmiin. Saunassa kehon lämpötilan nousu lisää melatoniinin esiasteen eli serotoniinin määrää, joka on tärkeä tekijä nukahtamista ajatellen. Myös saunan jälkeinen kehon viileneminen nukuttaa ja auttaa tekemään unesta syvempää.

8. Parantaa keuhkojen toimintaa

Astmaa ja keuhoahtaumatautia sekä kroonista keuhkoputkentulehdusta sairastavat voivat hyötyä saunomisesta. Saunan ilma on lämmin ja kostea, joten sitä on helpompi hengittää ja saunan lämpötila auttaa keuhkoja toimimaan paremmin. Keuhkojen limakalvot pitävät saunan ilmasta, mikä saattaa vähentää astmaoireita. Saunan lämpö rentouttaa lisäksi keuhkoputkia, joka voi helpottaa osaltaan astmaatikon hengitystä. Löylyt suurentavat keuhkojen kapasiteettia, tilavuutta ja uloshengitysvoimaa.

9. Tekee hyvää iholle

Saunan lämpö edesauttaa ihon aineenvaihduntaa ja uudistumista sekä poistaa tehokkaasti ihon kuona-aineita. Puhdas iho säilyttää paremmin kosteuden sekä kimmoisuuden. Saunomisen jälkeen käytettyjen ihonhoitotuotteiden ainesosat pääsevät syvemmälle ihoon, koska saunan lämpö avaa ihohuokosia. Saunominen voi auttaa myös joissakin ihosairauksissa.

Ovatko nämä saunomisen terveyshyödyt sinulle ennestään tuttuja? Oletko huomannut saunomisen terveysvaikutuksia omassa elämässäsi?

Lähteet: Iltalehti, Kuntoplus, MTV, Terve, Yle

Teksti: Anne-Mari Valta

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *