Milloin kannattaa hakeutua psykoterapiaan?

Kuva: Pexels/ SHVETS production

Psykoterapiaan on hyvä hakeutua, vaikka ei kärsisikään varsinaisesta mielenterveysongelmasta. Jos elämässä kuitenkin toistuu samat haasteet tai on kärsinyt pitkään esimerkiksi masennuksesta tai/ja ahdistuksesta, niin voi psykoterapiasta olla apua, kerrotaan Kuuleva:n sivulla.

Moni käy psykoterapiassa ihan vain kehittämässä itseään, oppiakseen lisää identiteetistään tai vain puhumassa terapeutille huolistaan. Jos oireita kuitenkin esiintyy, niitä voivat olla esimerkiksi masennus, pelot, ahdistuneisuus ja hankaluudet ihmissuhteissa. Jos ne ovat jatkuneet pitkään tai toistuvat usein, on psykoterapia yleensä sopiva vaihtoehto.

Ongelmien ja haasteiden kanssa ei kannata odottaa liian kauan, vaan hakeutua psykoterapiaan jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ongelmien ilmaannuttua. Psykoterapiaan täytyy kuitenkin pystyä sitoutumaan ja jaksaa työstää asioita myös terapiakäyntien ulkopuolella, joten sen oikea-aikaisuutta on hyvä arvioida ammattilaisen kanssa.

On myös pohdittava, että täytyisikö ensin hoitaa jokin akuutti asia, kriisi tai oire ja onko elämäntilanne tarpeeksi vakaa psykoterapiaan. Joskus on ensin hyvä hoitaa muun ammattilaisen kanssa pois akuutit asiat, kuten juuri puhjennut päihdeongelma tai aviokriisi.

Psykoterapian tavoitteet

Psykoterapian tavoitteena on lievittää oireita ja kärsimystä, parantaa toimintakykyä , lisätä potilaan valmiuksia ratkaista itse ongelmia, ylläpitää toimivia ihmissuhteita ja parantaa elämänlaatua. Lisäksi tarkoitus on sopeutua mahdolliseen sairauteen ja ehkäistä sen uusiutumista, kerrotaan Mielenterveystalon sivuilla.

Psykoterapia voi olla siis periaatteessa hyväksi kenelle tahansa, joka haluaa elämäänsä edellä mainittuja tuloksia ja voisi hyötyä ammattilaisen ohjauksesta asiassa.

Psykoterapiaa on monenlaista

Psykoterapiaa voidaan toteuttaa niin yksilö-, pari-, kuin ryhmäterapiana. Hoitokäyntejä on useimmiten parisenkymmentä, mutta joskus yksikin tarkkaan mietitty käynti tiettyyn ongelmaan, voi jo tuoda merkittävästi apua.

Psykoterapeutteja on paljon erilaisia ja he edustavat monia eri suuntauksia. On olemassa esimerkiksi psykodynaamista eli psykoanalyyttista terapiaa, kognitiivista psykoterapiaa, kriisi-, ja traumaterapiaa ja niin edelleen. Eri vaihtoehtoja kannattaa tutkailla netistä ja apua voi pyytää myös terveydenhuollon ammattilaisilta.

Yksi terapia käynti kestää noin 45 minuuttia ja hinnat alkavat noin 70:sta eurosta ylöspäin. Mikäli olet oikeutettu kelan kuntoutuspsykoterapiaan, tällöin kela maksaa osan psykoterapiastasi.

Psykoterapiaan voi hakeutua tilanteesta riippuen, monta eri reittiä pitkin: julkisen sektorin terveydenhuollon, sosiaalihuollon mielenterveyspalveluiden, työterveyshuollon tai yksityisen psykiatrin arvion perusteella. Voit myös maksaa psykoterapian itse ja etsiä sopivan terapeutin.

Antoiko artikkeli sinulle vastauksen siihen kysymykseen, että olisiko psykoterapiasta mahdollisesti sinulle hyötyä? Tiesitkö, että sinne voi hakeutua ihan vaan kehittämään itseään?

Lähteet: Duodecim ja Mielenterveystalo

Teksti: Anne-Mari Valta

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.

    Array
(
    [0] => thumbnail
    [1] => medium
    [2] => medium_large
    [3] => large
    [4] => 1536x1536
    [5] => 2048x2048
    [6] => vp_sm
    [7] => vp_md
    [8] => vp_lg
    [9] => vp_xl
    [10] => vp_sm_popup
    [11] => vp_md_popup
    [12] => vp_xl_popup
)