Puhelinongelma kouluissa paisuu – opettaja: ”Ennennäkemätöntä”

Puhelinten käytön aiheuttamiin ongelmiin kouluissa yritetään puuttua. Opetushallitus on antanut kouluille suosituksen kieltää häiritsevä puhelimen käyttö tunneilla. Lisäksi lakiesitys koulujen kännykkäkiellosta tulee todennäköisesti eduskunnan käsittelyyn loppuvuodesta.

Kouluhenkilökunnan edustajat ovat avanneet puhelinongelmien laajuutta Iltalehden haastattelussa. Kotkalaisessa yläkoulussa koulunkäynninohjaajana työskentelevän Miran mukaan oppilaat ovat nykyään ”erittäin riippuvaisia” kännyköistä. 15 vuotta Turussa erityisopettajana työskennellyt Perttu Helin puolestaan kuvailee, että nuorten digiaddiktio on ”ennennäkemätöntä”.

Puhelinten käyttö oppitunneilla häiritsee opetusta ja vaikuttaa haitallisesti oppilaiden keskittymiseen. Miran mukaan tunneilla ei kuunnella mitä opettaja puhu eivätkä asiat jää mieleen. Hänen kokemuksensa mukaan puhelimien käyttö on lisääntynyt huolestuttavan paljon oppitunneilla.

”Oppilaat vilkuilevat kesken oppitunnin Tiktokia ja Snapchatia. Toisia oppilaita kuvataan, ja opiskeluun ei muka pystytä keskittymään muuten kuin musiikkia kuuntelemalla”, hän kertoo Iltalehdessä.

Koulunkäynninohjaajan mukaan puhelinten käyttö on yksittäisesti tarkasteltuna pieni harmi, mutta kokonaisen oppilasryhmän tasolla on kyse häiritsevän isosta ongelmasta. 45 minuuttia kestävästä oppitunnista 20 minuuttia voi mennä puhelimen räpläämiseen.

”Kännyköitä käytetään myös kokeiden aikana, minkä takia oppilaiden koesuorituksia on jouduttu hylkäämään. Oppilaita joudutaan välillä poistamaan luokasta esimerkiksi sen takia, että videoita katsotaan äänet täysillä”, Mira sanoo.

”Oppilaat eivät tajua, miten vakavasta asiasta on kyse”

Erityisopettaja Helin toteaa, että puhelinongelma koskee etenkin yläkoululaisia ja ongelma ulottuu myös välitunneille. Hänen mukaan on vaikea löytää välitunneilla oppilaita, joilla ei ole puhelin kädessä alusta loppuun. Tämä haittaa sosiaalistumista ja virkistäytymistä välituntien aikana.

”Puhutaan hyvin kokonaisvaltaisesta ongelmasta”, Helin sanoo Iltalehdessä.

Puhelinten käyttö aiheuttaa ongelmia myös niin, että oppilaat kuvaavat sekä toisiaan että opettajia videoille, joita levitetään myöhemmin sosiaalisessa mediassa kiusaamis- ja halventamistarkoituksessa. Helinin mukaan ilmiö on valitettavan yleinen, mutta kouluilla ei ole juurikaan keinoja eikä resursseja puuttua siihen.

”Yleistä on, että esimerkiksi kuvataan ruokalassa, mitä toinen on ottanut lautaselle. Sitä levitetään keskusteluryhmissä ja Snapchatissa, joissa asialle naureskellaan. Oppilaat eivät tajua, miten vakavasta asiasta on kyse, jos kuvataan salaa, ja materiaali jaetaan luvatta”, erityisopettaja toteaa Iltalehdessä.

”Jouduin tekemään viime lukuvuonna rikosilmoituksen, koska oppilaita ja henkilökuntaa oli kuvattu oppitunneilla. Videoihin oli liitetty alatyylisiä ja loukkaavia tekstejä, ja niitä oli jaettu Tiktokissa”, Mira kuvailee kuvaamisen seurauksia.

Osa oppilaista protestoi puhelimen käytön rajoituksia

Mira kertoo Iltalehdessä, etteivät oppilaat usein tottele, kun opettaja käskee laittamaan puhelimen pois, vaan alkavat vängätä vastaan. Hänen kokemustensa mukaan puhelimen ottaminen ei käytännössä kovin helposti onnistu. Usein onkin helpompi siirtää oppilas puhelimen kanssa luokasta pois.

Miran koulussa oli Iltalehden haastattelun alla käyty läpi kännykkäsääntöjä ja oppilaat olivat myös kuulleet hallituksen kaavailemista lakimuutoksista, jotka rajoittaisivat puhelinten käyttöä kouluissa.

”Osa oppilaista protestoi kovaan ääneen, että ’sitten minä tulen rikkomaan lakia’ ja että ’minun puhelimeeni ei kukaan koske, minä saan käyttää puhelintani, jos haluan'”, Mira paljastaa.

Nykyiset kännykkäsäännöt toimivat koulunkäynninohjaajan mukaan suurimmalle osalle oppilaista ”melko hyvin”, mutta olisi parempi, jos puhelimet voitaisiin kerätä pois koko koulupäivän ajaksi. Osa vastustaa kieltoja ja rajoituksia vetoamalla siihen, että oppilailla pitäisi olla mahdollisuus saada puhelimella yhteys vanhempiin kesken koulupäivän. Mira huomauttaa, että tämä on onnistunut aikana ilman puhelimiakin.

”Ei se vaadi sitä, että koko ajan pitää olla kännykkä käden ulottuvilla. Puhelimen voisi saada tarvittaessa esimerkiksi lainaan”, hän toteaa.

Mitä mieltä sinä olet puhelinten aiheuttamista ongelmista kouluissa?

Lähde: Iltalehti

Teksti: Miia

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.