Vanhemman kannattaa jutella nuoren kanssa tekoälyn käyttötavoista

woman in black long sleeve shirt using macbook
Kuva: Annie Spratt

Tekoäly tulee olemaan olennainen osa nykylasten tulevaisuutta. Vanhemman kannattaa neuvoa lastaan sen suhteen, mikä on fiksu tapa käyttää tekoälyä ja mikä taas ei.

Tekoälystä puhutaan nyt paljon joka puolella. Medioissa kerrotaan, kuinka opiskelijat ovat keksineet, miten tekoälyä voi hyödyntää vaikkapa koulutehtävien teossa. Jos tekoälyä käyttää osana opiskeluja siten, että se tukee muuta opiskelua, tämä on toki hyvä asia. Jos tekoälyn avulla kuitenkin yrittää ratkoa koulutehtäviä siten, että itse ei täydy opetella tiettyjä asioita, tämä voi kostautua myöhemmin.

Lapsen tai nuoren mieleen ei välttämättä tule, että hänen on tärkeää oppia itse koulussa opetettavat asiat, eikä tärkeintä ole vain miellyttää opettajaa ja saada todistus. Jos nuorella on suunnitelmia jatkaa opiskelua, hän tulee myöhemmin huomaamaan, kuinka tie nousee pystyyn, ellei hänellä ole riittävää ymmärrystä ja pohjatietoja peruskoulussa opetetuista asioista.

Tällä hetkellä tekoälyn käytön valvonta kouluissa ei vielä ole aukotonta

Tekoäly on ollut olemassa niin lyhyen aikaa, ettei siihen liittyviä säännöksiä ja säätelyä olla aina ehditty tekemään samassa tahdissa kuin käyttäjät ovat löytäneet sovellukset. Tämän seurauksena tällä hetkellä on vielä mahdollista väärinkäyttää tekoälyä esimerkiksi sellaisten koulutehtäviä teossa, joissa ei ole suoraa valvontaa. Ajatuksena tällaisissa tehtävissä on, että opiskelija itse etsii tietoa, yhdistelee sitä ja luo kokonaisuuden, joka osoittaa hänen ymmärtäneen tehtävänannon. Jos sen sijaan opiskelija luottaa tekoälyn antamaan vastaukseen, tällöin hän ei välttämättä ole sisäistänyt tehtävänannossa mitattavia asioita, vaikka opettaja hyväksyisi tehtävän.

Jos opiskelija käyttää tekoälyä tällä tavalla väärin, hän ei välttämättä ymmärrä, että tämä merkitsee sitä, että kun hän aikanaan valmistuu, hänen tietomääränsä ei käytännössä vastaa sitä, mitä ympäristö olettaa sen vastaavan. Kun hänellä on tutkintotodistus kädessään, ympäristö olettaa, että hänen ymmärryksensä ja osaamisensa ovat tietyllä tasolla. Jos hän tässä vaiheessa huomaa, että hän itse asiassa ei osaakaan tiettyjä asioita, koska on hyödyntänyt tekoälyä silloinkin, kun hänen olisi kuullut itse pohtia tehtävä läpi, tämä voi aiheuttaa alemmuudentunnetta ja ahdistusta.

Tulevaisuudessa sääntelyä tullaan varmasti kiristämään ja porsaanreikiä paikkaamaan siten, että tekoälyn väärinkäyttö ei enää ole niin helppoa opiskelijoille. Tällä hetkellä kuitenkin sääntely laahaa jäljessä, mikä merkitsee sitä, että ainakin jonkin aikaa nuorten on mahdollista hyödyntää säätelyssä olevia aukkoja.

Vanhemman kannattaa keskustella oman nuoren kanssa siitä, millä tavalla hän käyttää tekoälyä opiskelussaan. Samalla voi selittää nuorelle edellä kuvatun esimerkin valossa, kuinka tärkeää on itse oikeasti oppia koulussa opetettavat asiat, jotta pystyy jatkossa rakentamaan aiemmin omaksutun tiedon päälle uutta tietämystä ja osaamista.

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.

    Array
(
    [0] => thumbnail
    [1] => medium
    [2] => medium_large
    [3] => large
    [4] => 1536x1536
    [5] => 2048x2048
    [6] => vp_sm
    [7] => vp_md
    [8] => vp_lg
    [9] => vp_xl
    [10] => vp_sm_popup
    [11] => vp_md_popup
    [12] => vp_xl_popup
)